Photo ©︎ Bohdan Warchomij

DCC: Glitch

Full Performance Work with Graphic Score for Data Complex Communication Ensemble.
38 minutes.

すべての音と映像は, Maxによって任意の型のデータに変換されます.
そしてデータはローカルネットワークを飛び交い, 変換元とは異なる形に再構築されます.
その分解と再構築プロセスの中で発生する数値的なバグや欠損・感覚的な意外性が, 空間に常に新鮮で有機的な時間の流れを提供します.
したがって, オーディエンスが作品を体験する中で, 楽譜をスクリーニングすることによりもたらされる予測の調和性は, プロセスによる知覚的不調和にも常に同時にさらされることになります.
また, この作品はステージとフロアを明確に分けるような演奏環境を好みません. 演者とオーディエンスを取り囲み配置された8CHのサラウンドシステム用にパッチウェアが組まれており, 上記の要素や音色やレンダーを含め, その場において極度に主体を無くすようなプログラムで構成されています.
不調和が持つ不安定性は, オーディエンスに対し, 楽しみながらも空間の中で確かなものに自然にフォーカスしやすい暗示的な効果を作り出します. そして唯一確実な存在である空間そのものの中で知覚的コミュニケーションを取り, 作品作用により再び調和と不調和の中に入ってゆきます.
その差異と反復は徐々に深く没入させ, 主体を失わせ, エンディングですべての音と映像が止み, 暗示が解放されたとき, 時間と空間の持つ価値は演奏前とは異なるものに変容します.
見えるものと見えないもの/演者とオーディエンス/デジタルとアナログなどの境界をかき消す, 時間的・空間的な拡張性に基づいた作品です.
この作品は, オーストラリア Totally Huge New Music Festival 2017における重要なプログラムのひとつとして披露されました.

All sounds and visuals are converted to selected digital datas in Max.
The datas fly  in local wifi network, and these are changed and re-constructed as another forms.
This de/re-construction process has mathematical bugs and aesthetic unpredictabilities, it give fresh/organic time-flow incessantly.
Audiences receive the concordances and prospects by screening score, however the process returns the perceptual discords to them simultaneously.
And also this work doesn't like the environment has stage is separated from the audience floor. This is designed for 8 Multi-CH sound system that surrounds performers and audiences.
As above, intention of this work is "losing autonomy and communication".
Unrest that is given by discords makes audiences easy to focus in stable things in the space of performance, and it makes them to communicate with performance again, and also it gives unrest again... This repetitions that have differences gradually give immersion to them. In the end all suggestions of sounds/visuals stop, then Time/Space become different property from 38min ago.
This work makes people to lose sight of boundaries of thing's like Performers&Audiences, Analog&Digital, Visible&Invisible etc, and makes Time/Space to expand.
This work was presented as one of head program in Totally Huge New Music Festival 2017.

COMPOSITION
Kouhei Harada : THE BASE and MAIN COMPOSER, SCORE PLAYER APP DEV
Mitsuaki Matsumoto : PREPARED-BIWA PART EDIT, GRAPHIC ARRANGEMENT
Shohei Sasagawa : JITTER PART EDIT

MATERIALS
PREPARED-BIWA, 2 MACBOOKPROs | MAX/MSP/JITTER, 3 MIIX720 i7 TABs | DCC: Glitch SCORE PLAYER,
2 PROJECTORS, 8CH AUDIO I/O, 8 SPEAKERS, WIFI ROUTER, and GOOD SPACE & AUDIENCES.

REVIEWS
X-PRESS MAGAZINE
PELICAN MAGAZINE
REALTIME.ORG

Photo ©︎ Bohdan Warchomij

SCORE PART : DATAS

TOP : MAX/JITTER, Shohei Sasagawa
MIDDLE : MAX/MSP, Kouhei Harada
BOTTOM : PREPARED-BIWA, Mitsuaki Matsumoto

PART 1 : PREPARED-BIWA PEAK, SNAP, BANG

PART 2 : 32STEP BANG BY POLY-RHYTHMS

PART 3 : PREPARED-BIWA PEAK, VISUAL BANG

PART 4 : MSP PEAK, SPATIAL DATA, PREPARED-BIWA, PEAK, BANG, VISUAL PARAMS